Kontrola dostępu i ewidencja czasu pracy w firmie

rfidIlość pracowników w firmie ma wpływ na sposób organizacji przedsiębiorstwa. Przy kilku pracownikach organizacja ta jest wystarczająco prosta. Jednak czym większa firma, tym kontrola nad pracownikami staje się coraz bardziej skomplikowana. Ciężko jest wtedy kadrze zarządzającej monitorować przepływ osób w firmie czy też pracę, wydajność pracowników.

Jak sobie ułatwić tą kwestię i efektywnie zarządzać personelem jednocześnie dbając o wysoki poziom bezpieczeństwa w firmie? Warto zastanowić się wtedy nad wdrożeniem systemu kontroli dostępu bądź rejestracji czasu pracy. Nierzadko spotyka się sytuację, w której obydwa te systemy są zintegrowane ze sobą.

Ewidencja czasu pracy

Ewidencja czasu pracy to system wspomagający monitorowanie czasu pracy pracowników. Rejestracja czasu pracownika umożliwia na dokładne obliczenie rzeczywistego czasu jaki dana osoba przepracowuje wraz z uwzględnieniem przerw, czasu nadliczbowego czy też wyjść prywatnych a nawet delegacji służbowych. Dzięki takiemu systemowi pracodawca ma wiarygodne odzwierciedlenie pracy zatrudnionego przez siebie pracownika. Może dokładnie porównać czas jaki powinien pracownik przepracować a jaki faktycznie przepracował, czas spędzony na przerwach czy też informacje nt. samowolnego opuszczenia stanowiska pracy. Wszystkie te aspekty wpływają na dyscyplinę pracownika, gdyż wie on, że każda jego czynność jest monitorowana. Jest to również zaletą dla pracownika, ponieważ ma pewność, że wszystkie nadgodziny jakie przepracuje, zostaną odpowiednio naliczone.
W przypadku notorycznie spóźniających się pracowników rozwiązaniem może być coaching.

Kontrola dostępu

Czym jest ? Jest to system monitorujący przepływ osób w firmie W wielu firmach pojawia się sytuacja w której różne grupy pracowników mają dostęp do różnych pomieszczeń czy to pracowników czy klientów. Również osoby trzecie, które odwiedzają firmę powinny mieć ograniczony dostęp do niektórych pomieszczeń. Kontrola dostępu pozwala na zabezpieczenie takich miejsc i ogranicza możliwie jak najskuteczniej dostęp do nich osobom niepowołanym.

Jak działają systemy ewidencji czasu pracy i kontroli dostępu

Składnikami takich systemów są zwykle czytniki – urządzenia, które rejestrują zdarzenia na podstawie identyfikatorów. Identyfikatorami z kolei mogą być np. karty zbliżeniowe, breloki zbliżeniowe, hasło – PIN, opaski RFID czy zegarki RFID. Dość popularne są również czytniki biometryczne, czyli takie, które wykorzystują do identyfikacji osoby jej cechy biometryczne (m.in. odcisk palca, skan siatkówki oka czy twarzy). Oczywiście systemy oparte o biometrię dają większą wiarygodność identyfikacji danej osoby, gdyż bardzo trudno jest je sfałszować czy uzyskać do nich dostęp (w przeciwieństwie do haseł, kart RFID i innych tego typu tagów).

W systemach kontroli dostępu konieczne jest dodatkowo zastosowanie zamków elektrycznych (tzw. elektrozaczepów) czy też zwór elektromagnetycznych, które będą odpowiedzialne za otwieranie i zamykanie drzwi. Rekomendowane jest również zastosowanie zasilania awaryjnego, które podtrzyma działanie systemu w przypadku braku prądu.

Kontrola dostępu i rejestracja czasu pracy mogą stanowić jeden w pełni zintegrowany system. Czytniki czasu pracy mogą jednocześnie być odpowiedzialne za rejestrowanie czasu jak i udzielanie dostępu do pomieszczenia, jeśli są wyposażone w moduł kontroli dostępu.

Przy wyborze odpowiedniego systemu warto zwrócić się z pytaniem do specjalistów w tych dziedzinach, którzy pomogą dopasować system odpowiednio pod indywidualne potrzeby zainteresowanego.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.